måndag 16 juni 2008

Tålamod är en dygd


Det är så sant som det är sagt, tålamod ÄR en dygd.

Vi var inte helt nöjda igår med vårt bakande utan kom fram till att EN liten kaka till kunde vi ge oss på. Så vi bestämde att vi skulle göra favis kakan. Alla 3 mina älsklingar verkligen ÄLSKAR den. Och faktiskt är jag bra på denna kaka, har bakat den 100 tals gånger.


Sagt och gjort barnen hugger i och gör choklad smeten, hur bra som helst. Så säger lilla jag " är det ok att jag gör garneringen då den ska göras på spisen så slipper jag oroa mig för att ni bränner er eller att den bränns fast." Jag slänger i grädde, socker, sirap och kokos. Ber barnen läsa hur länge kakan ska stå i ugnen. Då läser dom även resten av texten, den där det står hur mycket man ska ha av allt, vilket i sin tur gör att jag konstaterar att jag tagit för mycket grädde, DUBBELT så mycket:(

Men min käre man rädda situationen och hjälper mig och reda den. Så då tror man att nu är det lugnt. Men nej, inte än eftersom det blev så mycket glasyr och jag häller på allt i mitten så blir det ett hål i kakan där glasyren rinner ner :P
Men god blev den faktiskt ändå. Men detta innebär att ni inte kan få en fin bild på hela kakan utan bara en liten del:)

För er som vill ha receptet på världens godaste, men onyttigaste kaka:

4 ägg
6 dl socker
150 g rumsvarmt margarin
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl mjöl
Glasyr:
200 g kokos
2 dl socker
1 dl ljus sirap
75 g margarin
Gör så här: Vispa ägg och socker, vispa där efter ner margarin, kakao, vaniljsocker och salt. Tillsätt sist mjölet.
Bred ut smetetn i en smordlångpanna (jag brukar ta bakplåtspapper) ca 30 x 40 cm. Grädda mitt i ugnen i 15-20 min i 175*, gör under tiden glasyren.
Glasyren: Blanda samtliga ingredienser i en gryta och sjud på svagvärme i ca 5 min. Bred glasyren på akakn och grädda ytterligare 10 min. Ta ut kakan och låt den svalana innan den skärs i lagom stora bitar.


Så ikväll då. Mannen är och kör go-cart med kompisar, barnen har gått och lagt sig och Emma tänker då att ,"nu kan jag broderar i lugn och ro" så ringer en kompis och vi sitter och pratar lite, jag jättenöjd då första "gardinen" snart är färdig. Vad ser jag då, jo jag har broderat på fel sida, WHAT. Så var den lyckan förstörd. Men bara så ni vet tänker jag låta det vara så och hoppas ingen ser det, och sedan göra rätt på dom andra 3.



Till råga på allt har det fortfarande inte kommit upp någon verktygslåda:( men snart kanske.

Och jag var ju tvungen att köra förbi vårt älskade hus, då vi faktiskt skulle ha haft det igår. Men nej fortfarande ingen grävmaskin så långt ögat kunde nå:(




Eftersom jag tappade all lust till att brodera färdigt ska jag ge mig på nästa projekt, min receptbok. Den är så vansinnigt ful, jag ska göra den vacker.


Önska mig lycka till


Kram

2 kommentarer:

Mjuka sa...

Hej och hopp!!
Skall prova din onyttiga kaka. Åh den ser underbar ut. Borde inte tänka så, då jag har många överflödskilon!!
kramar på dig
Malin

Ann-Catrin sa...

hakkå där!
först och främst tack för den rara kommentaren inne hos mig.. den värmde ska du veta!!!
och nu hittade ju jag din fina blogg med..roligt!!'

den där kakan...kan förstå den var god..
kram på dig A-C